woensdag 19 augustus 2009

SIP Telefoons

Als je een telefoon wilt kopen die ontwikkeld is vanaf het oogpunt VoIP zul je aan telefoontoestellen moeten denken die SIP ondersteuning bieden. SIP is een protocol dat bedoeld is om communicatie op te zetten tussen de bellers. Vandaar ook dat SIP een afkorting is voor Session Initiation Protocol. Binnen VoIP is SIP het belangrijkste protocol. SIP is een open standaard. De consument heeft hier voordeel bij. De fabrikant ook. Deze kan het implementeren zonder licentie fee's te hoeven betalen. De consument omdat het protocol door verschillende fabrikanten gebruikt word, het blijft open.

De consument kan zo uit verschillende fabrikanten kiezen die telefoons kunnen aanbieden met SIP zonder dure licentie rechten te hoeven te betalen. Hierdoor krijg je als consument een grotere keuze uit zowel fabrikanten als modellen. Deze vrijheid kun je nu eindelijk als consument ervaren. Het maakt dus niet meer uit of je merk A of B kiest. Het maakt ook niet meer uit of je een duur model uitkiest die een mooi design heeft of veel functie's heeft. Of dat je een goedkope telefoon kiest omdat je even adhoc een projectteam moet formeren dat tijdelijk zijn werk moet doen.

Een voordeel van SIP telefoons zorgt ervoor dat je kunt veranderen van telefooncentrale zonder dat je nieuwe telefoons moet aanschaffen en de oude dus kunt hergebruiken. Traditioneel was dit toch altijd het geval.

SIP telefoons kun je krijgen zonder scherm, een scherm bestaande uit 1 regel maar er zijn ook volledig in kleur uitgevoerde schermen die zelfs een resolutie bieden van 400x300. Op zo'n full color scherm kun je vanalles en nog wat laten zien. Van foto's, logo's tot menu structuren. Alles is mogelijk. Alleen zit er een bepaald prijskaartje aanvast.

Ben je geinteresseerd in prepaid telefoon, lees er meer over op de link in dit artikel.

dinsdag 18 augustus 2009

Draadloze telefoons in een VoIP omgeving

Draadloze telefoons hebben sinds 1980 een opmars gekend qua populariteit. Ik bedoel dan niet de autotelefoons maar de telefoons die men thuis of op kantoor had die met een draadloos systeem werkte. De vrijheid die hierbij hoorden begonnen de mensen te waarderen. Van de woonkamer naar de keuken lopen terwijl je gezellig aan het spreken was met een vriendin en nog wat kooktips vroeg. Met je klant aan de lijn even naar de inkoopafdeling wandelde om te vragen of het product al was binnengekomen. Het bellen ging opeens op een andere manier. Plots was er de mogelijkheid tot bewegen zonder beperking. Tijdens de beginperiode van de opkomst van draadloze telefoons was het merk Funai heer en meester. Bijna iedereen had wel een Funai, zo handig. Er werd even vergeten dat deze heel gemakkelijk af te luisteren waren en je derden kon laten meegenieten met persoonlijke gesprekken. De beveiliging van de verbinding was slecht. Eigenlijk slechter dan slecht, die was er namelijk niet. Op een bepaald moment had bijna iedereen zo'n Funai telefoon. Het was zo erg dat je met een Funai telefoon door de straat kon lopen opzoek naar een basisstation. Als je een basisstation had gevonden kon je via dat station bellen en dus kosten maken. Als die eigenaar van dat basisstation op dat moment aan het bellen was kon me meeluisteren en ook spreken als je dit wou. Totaal geen beveiliging dus. Niet qua kosten maar ook niet qua privacy. Eenvoudig uitgelegd onveilig. Later zijn de beveiligingen gekomen.

Eigenlijk is er maar 1 beveiliging die goed is te noemen voor draadloze gesprekken te kunnen voeren, dat is DECT. In de jaren 90 is door Europees initiatief DECT ontwikkeld. DECT is een afkorting die stond voor 'Digital European Cordless Telecommuncations'. Omdat dit zo�n succes behaalde werd de term al snel omgevormd in �Digital Enhanced Cordless Telecommunications�. DECT is naar mijn mening DE standaard op het gebied van draadloos bellen. Moderne VoIP telefoons hebben vaak naast WiFi ook DECT aanboord als officieel ondersteunde draadloze standaarden. Persoonlijk vind ik DECT VoIP telefoons beter. Vooral op het gebied van bereik en kwaliteit van het gesprek maar zeker ook gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid beter dan WiFi.

Ben je geinteresseerd in telefoon, lees er meer over op de link in dit artikel.

woensdag 29 juli 2009

Ik kan gratis bellen met IP-to-IP bellen

VoIP gebruikers zijn er al achter. Je kunt met VoIP kostenbesparen door te bellen via VoIP. Is er nog meer uit te halen?

Als je in je SIP telefoon een IP-nummer ingeeft om te bellen en de gebelde heeft op dat IP-nummer een SIP telefoon kun je zonder te hoeven betalen gratis met elkaar bellen.

Als jullie beiden op dezelfde centrale zitten aangemeld via een SIP telefoon is het nog eenvoudiger om gratis met elkaar te bellen. Je hoeft maar eenvoudig die andere persoon zijn toestelnummer, ook wel extensie, te bellen en voila... je gratis bellen is een feit.

Mocht dit een externe gebruiker zijn, dus niet op dezelfde centrale, is er meer voor nodig om gratis te kunnen bellen. Het begint meer en meer te komen dat men via DNS sip accounts bekend maakt. Door zijn emailadres op te geven zou je dan iemand moeten kunnen bereiken op zijn SIP telefoon. Dit is uiteindelijk wel de bedoeling. Men noemt dit Unified Messaging. Microsoft is hier al ver mee met hun Microsoft Exchange 2007 Server. UM bied dan de mogelijkheid om Exchange te integreren met je telefooncentrale. Uit ervaring weet ik dat PBXnSIP en 3CX hier oplossingen voor bieden. Volgens mij gaat PBXnSIP iets verder met de echt UM implementatie.

Mocht je niet in een bevoorrechte positie zitten zul je de persoon die je wilt bellen moeten bellen via zijn IP-adres. Zo probeert jouw telefoon dan rechtstreeks op zijn telefoon verbinding te maken. In de praktijk zal dit een beetje tegenvallen. De routers moeten namelijk aan allebei de kanten goed geinstalleerd zijn.

En zijn ook diensten die dit gratis aanbieden. Je gaat naar de site van zo'n aanbieder en meld je aan voor een account. Zodra jullie beiden een account hebben aangemeld kun je elkaar bellen met de namen van de accounts die je zojuist hebt aangemaakt. Werkt iets gemakkelijker dan via een IP-nummer. Veel gebruikers weten nog niet eens hoe ze hun eigen WAN IP-adres moeten achterhalen. Indien je op dit moment niet weet waar ik het over heb moet je misschien dat ook maar zo laten. Lekker andere dingen doen met je tijd. Pak een eenvoudige dienst die dit voor je regelt. Mocht het niet werken krijg je dit toch nooit aan de praat. Je mist waarschijnlijk wat puzzelstukjes om VoIP als volledige puzzel te maken. Enige kennis van TCP/IP en VoIP is toch wel nodig. Je kunt natuurlijk eerst hierover gaan lezen. Ik zou dan eerst beginnen te lezen over TCP/IP, dan SIP en RTP. Als je dit leuk vind zul je verder en verder komen en VoIP een plezier vinden om te gebruiken en te onderzoeken. Heb je echt op je tanden moeten bijten om deze boeken door te komen, stop dan. Toen je vroeger een telefoon gebruikte, wist je toen dat control codes via 2600 Hz te sturen waren en dat telefoon toen analoog waren? Steeds vaker zie je computer experts opstaan die roepen dat ze computer experts zijn. In werkelijkheid zijn ze veredelde computerclub bezoekers. Ze weten iets meer dan anderen en denken dat ze alles snappen. Maar het echte waarom niet. Voor die mensen zou ik zeggen... doe de wereld een plezier en hou je niet met VoIP bezig. VoIP heeft al door zulke mensen een slechte naam.

Gelukkig hoef je vandaag de dag geen telefooncentrale te hacken om gratis te kunnen bellen, vandaag de dag kan het door via IP-to-IP te bellen.

Om meer te lezen over IP-to-IP bellen , kijk op de link in dit artikel.

De beste wifi sip telefoon uitkiezen

Wat moet een WiFi SIP telefoon in zijn mars hebben om de titel 'de beste' te krijgen? Als WiFi niet belangrijk is voor de keuze die je wilt gaan maken zou ik WiFi overslaan en meteen voor een SIP telefoon gaan die via DECT het draadloze verkeer afhandeld. Mijn persoonlijke voorkeur, ook uit praktijkervaring, gaat toch uit naar DECT in plaats van WiFi. Vooral bij gesprekken merk je toch het verschil.

Mocht je toch WiFi moeten invoeren dien je rekening te houden met een aantal dingen die ik hier ga beschrijven.

Als je een nieuwe WiFi SIP telefoon koopt zorg dat dat je WiFi router en je WiFi SIP telefoon de nieuwste beveiligingsmethoden ondersteunen. Als je WiFi SIP telefoon bijvoorbeeld alleen WEP ondersteund heeft het beveiligen weinig zin. WEP is gemakkelijk te hacken, in te breken. Mocht je telefoon wel WPA aankunnen maar je router maximaal op WEP kan beveiligen moet je snappen dat je opgescheept zit met de achterhaalde WEP beveiliging. Zodra je een telefoon met WiFi (WPA2) gaat gebruiken zou je een access point moeten kiezen die bijvoorbeeld WPA2 ondersteund. Op dit moment het nieuwste qua beveiliging.

Kies een moeilijk wachtwoord. Kies een wachtwoord dat bestaat uit ten minste 8 tekens. Mix zoveel mogelijk tekens om het raden nog moeilijk te maken. Je kunt denken aan kleine letters, hoofdletters, cijfers en een aantal Extended ASCII-tekens. Dergelijk tekens kun je krijgen door SHIFT in te houden met bijvoorbeeld een cijfer. SHIFT met 1 krijg je uitroepteken, SHIFT met 3 krijg je een hekje.

Vaak zijn WiFi Access Points storingsgevoeliger en hebben daardoor invloed op het bereik. WiFi telefoons zijn qua ontvangst ook minder ten opzichte van hun DECT modellen. DECT werkt fijner voor de beller. Het bereik en ontvangst gaat beter.

Snelheid wat je Access Point zou kunnen bieden is niet zo belangrijk bij VoIP. 11 Mb/s is genoeg bandbreedte om een VoIP gesprek tot succes te maken. Een nadeel bij WiFi is dat de zogenaamde fallback snelheid zo laag kan zij bij slechte ontvangst dat je wel te weinig bandbreedte hebt en het gesprek niet goed zal verlopen. Dit probleem en beperking heeft DECT niet. Het communiceren via DECT zal gebeuren via het basisstation. Het basisstation is met het LAN, Local Area Network, aangesloten en dus niet onderhevig aan storingen in de lucht.

Ben je ge�nteresseerd in informatie over een SIP telefoon, neem dan de tijd om op de link te kijken in dit artikel.

dinsdag 28 juli 2009

KPN Reseller worden

Als je veel klanten hebt die nog op de traditionele manier van telefonie gebruik maken is het misschien handig om reseller te worden van een VoIP aanbieder zoals bijvoorbeeld KPN. Er zijn ook andere bedrijven die resellers aannemen, een zakelijk speler in deze markt is BBeyond. Als men een nieuw project aangaat met VoIP zal dit vaak samen gaan met een nieuwe snellere internetverbinding. Providers willen zowel de klant hebben voor hun internetdienst maar zeker voor hun VoIP dienst. Zij zullen dan naast het maandelijkse bedrag ook graag je gesprekkosten willen factureren.

Uit de gesprekskosten haalt men vaak de hoogste marge. De grotere telecombedrijven kunnen belminuten heel goedkoop inkopen. En verkopen jou de belminuten relatief goedkoop maar meteen goede marge door. Je moet niet denken dat je snel rijk kan worden en dat de duizenden euro's per maand binnenkomen alszijnde provisie. De uitgekeerde provisie is een klein deel van de gemaakte gesprekskosten. Als jouw klant alleen nationaal belt en hier een tarief tegenover staat van 0,01 cent snap je dat het niet snel een hoop geld gaat genereren en dus ook niet veel provisie.

Het begint pas leuk te worden als je veel klanten hebt. Want alle beetjes helpen. Vele beetjes zijn bijelkaar een berg. Je moet je misschien afvragen of je je focus wilt verleggen naar provisie krijgen over diensten die je via een extern bedrijf aanwent of gewoon doen waar je goed in bent en hier voldoende mee verdienen. Als je dit doet moet je wel rekening ermee houden dat de klant een bepaald verwachtingspatroon heeft. Als jij het regelt zul jij ook weer belast worden met vragen hierover. Je kunt het dus aanvragen maar je moet je goed beseffen of je dit erbij wilt doen. Ik zou doen waar je goed inbent en je primaire doelstelling van je bedrijf volgen en je niet laten afleiden.

Het voordeel als je zelf reseller bent is meestal wel dat je ook toegang hebt tot een speciale helpdesk voor resellers die minder bezet is dan de reguliere helpdesk en waar ook iets betere techneuten je te woord staan zodat je de standaard vraag of de kabel erin zit niet krijgt.

Als je meer wilt weten over VoIP KPN Reseller, neem dan de tijd om op de link te kijken in dit artikel., lees verder op de link in dit artikel.

Hoe verklaar je slechte kwaliteit bij VoIP gesprekken?

Hoe verklaar je de slechte kwaliteit tijdens VoIP gesprekken? Slechte kwaliteit tijdens het voeren van een VoIP gesprek komt vaak door weinig beschikbare bandbreedte. Wat is de uitleg over het woord bandbreedte? Bandbreedte kun je zien als een stukje gereserveerde ruimte voor jou bij de internetprovider. Je kunt bij je internetprovider een abonnement nemen die als uitgaand verkeer, uploadsnelheid, een garantie bied voor 1024 Kbit/s. Stel dat je zoveel gesprekken krijgt of zelf uitbelt dat je over deze 1024 Kbit/s gaat heb je te weinig bandbreedte. Je zult dit snel ervaren als gesprekken die onderbroken worden in de vorm van stotteren of zelfs helemaal wegvallen.

Je zou dit kunnen vergelijken dat je een 3-baans snelweg hebt waar men met 4 auto's naast elkaar probeert te rijden. Grote kans dat er ellende van gaat komen.

Je kunt dit voorkomen door een hogere upload bandbreedte in te huren bij je provider. Je zou ook kunnen besluiten om een andere codec in gebruik te gaan nemen die efficienter met de bandbreedte kan omgaan en dus minder nodig heeft per gesprek. Je kunt allebei in overweging nemen als je rekening houd met de kosten die dit met zich mee zal brengen.

Waarschijnlijk is jou situatie op dit moment dat je zowel surft, e-mailt als VoIP via dezelfde internetverbinding. Als dit zo is kun je misschien beter een aparte internetverbinding nemen die je enkel het VoIP laat afhandelen zodat je niet afhankelijk bent van de activiteiten gedurende de werkdag. Vooral bedrijven waar veel op internet word geplaatst zoals website onderhoud of bestellingen via websites gebruiken meer upload capaciteit dan de meeste bedrijven.

Je zou ook nog kunnen voorkomen dat je gesprekken opeens te weinig bandbreedte krijgen door het invoeren van QoS. QoS betekent Quality of Service. QoS is geen heilig doelmiddel dat een oplossing is voor alle bandbreedte problemen maar je kunt tenminste wel iets bijsturen. QoS is dus niet heilig maar wel de moeite waard om te overwegen. Jouw router moet wel VoIP-minded zijn en dus QoS ingebouwd hebben.

Ben je ge�nteresseerd in informatie over een voip slechte kwaliteit, neem dan de tijd om op de link te kijken in dit artikel.

VoIP en PSTN

Modern ontmoet ouderwets. Zo kun je VoIP en PSTN noemen. Helaas weer veel afkortingen. De ICT is gek op afkortingen. Trouwens, niet lachen, ICT is afkorting die staat voor Informatie en Communicatie Technologie. Je ziet het afkortingen genoeg. Leuk voor de consultants. Sommigen spreken voor zich, anderen zijn ver te zoeken en te technisch om in 1 oogwenkslag te zien.

VoIP staat voor Voice over IP. Ze noemen het ook wel vaker internetbellen. Op telecommunicatie gebied is VoIP de nieuwste ontwikkeling. Wat veel mensen niet weten is dat VoIP al sinds 1990 word ingezet. VoIP is nu algemeen breed geaccepteerd. Dit komt vooral doordat het steeds stabieler is en grotere bedrijven zijn allang over. VoIP bestaat langer als de meeste mensen denken.

Daar tegen over staat natuurlijk PSTN. Een moeilijke afkorting voor Public Switched Telephone Network. Een simpele vertaling hiervoor is Publiek Geschakeld Telefoon Netwerk. Het openbare telefoon netwerk dat wereldwijde dekking heeft. Zelfs dit netwerk word steeds vaker vervangen door op VoIP gebaseerde toepassingen (zo loopt tegenwoordig al veel verkeer over de VoIP codec G.711). PSTN is echt achterhaald. Binnen nu en korte tijd zal PSTN geheel vervangen worden door VoIP.

PSTN en POTS zijn vaker te vinden op het toneel van verwarring. Je hebt het goed geteld, nummer 4 in de lijst van afkortingen. POTS is een afkorting die staat voor Plain Old Telephone Service. Misschien een bekendere naamgeving is analoge telefoonverbinding.

Met een ATA kun je een POTS toestel aansluiten op je VoIP telefooncentrale. ATA is afgekort voor Analog Telephony Adaptor. Ik vind het wel een verklarende en logische afkorting. Een ATA stelt je in staat om oude analoge apparaten toch te gebruiken met de voordelen die VoIP kan bieden.

Als je vanuit een ouderwetse analoge situatie komt en deze wilt implementeren in je VoIP oplossing zul je alle termen wel tegenkomen. Ik zal je besparen om alle genoemde afkortingen en termen in een zin te bouwen. Je snapt dat je de afkortingen en termen kunt tegenkomen zodra je VoIP gaat implementeren met analoge apparaten. Ik denk dat de volgende generatie VoIP consultants hier weinig of niets mee te maken gaan krijgen. Wat dan weer leuk is voor specialisatie voor de huidige consultant die dit hebben meegemaakt en snappen wat de onderliggende werking is of is geweest.

Als je meer wilt weten over voip pstn, neem dan de tijd om op de link te kijken in dit artikel., lees verder op de link in dit artikel.