donderdag 19 maart 2009

VoIP Softswitch

Een VoIP Softswitch heeft als hoofdtaak om telefoonverkeer goed naar de bedoelde eindbestemming te krijgen. Misschien kun je nog wel van een TV uitzending zo'n operator (meestal vrouwelijk) herinneren die de kabels aan het in en uitpluggen was om verbinding te maken tussen 2 bellers. Sinds een tijdje doet software op een computer dit afhandelen, deze software noemt met VoIP Softswitch. Er hoeft een operator meer de kabels fysiek te verbinden dat gebeurd allemaal electronisch in de software/computer. Logisch gevolg is dat alle verbindingen sneller en efficiƫnter worden afgehandeld.

Je kunt in een VoIP Softswitch inprogrammeren dat medewerkers die het niet druk hebben het eerstvolgend telefoontje moeten krijgen. Dit komt de efficiency van je bereikbaarheid en beschikbaarheid van je afdeling ten goede wat door de klanten als fijn wordt ervaren. Je medewerkers zullen minder stress ervaren. Een bekende vakterm hiervoor is 'Agent Groups'.
Een VoIP Softswitch geeft je de mogelijkheid om een bepaalde route te kiezen. Om de kans te vergroten dat de klant iemand aan de telefoon krijgt kun je bijvoorbeeld instellen dat de telefoon eerst overgaat bij de receptioniste, als zij niet opneemt, daarna bij de assistente, als zij niet opneemt, daarna bij de afdeling waar iemand anders het gesprek aanneemt. Men noemt dit hunt groups. De manier van afwerken van dit proces lijkt sterk op jagen. De VoIP Softswitch gaat jagen naar een medewerker die het gesprek aanneemt. Het Engelse 'To hunt' betekend in het Nederlands 'Jagen'.

Met een VoIP Softswitch kun je kostenbesparen omdat je in de gelegenheid word gesteld om Least Cost Routing (LCR) toe te passen. Simpel uitgelegd zal de VoIP Softswitch tijdens het uitbellen de goedkoopste weg uitzoeken om te bellen. Stel dat je prijsafspraken hebt waarbij je korting hebt afgedwongen bij het bellen naar het buitenland zal de VoIP Softswitch, met de juiste instellingen natuurlijk, deze voordelige manier van bellen gebruiken zodra men naar deze bestemming gaat bellen. Je zou bijvoorbeeld ook speciale afspraken kunnen maken om voordelig naar mobiele telefoons te kunnen bellen, handig voor de buitendienst. De VoIP Softswitch zal dan de voordeligste route nemen, Least Cost Routing (LCR). Dat je hiermee flink op kosten kunt besparen zal wel duidelijk zijn. Wat je ook nog kunt doen is meerdere providers inprogrammeren. Van goedkoop tot duurder, mocht een provider niet goed werken dat je de volgende provider, die een beetje duurder is, als redundant neemt en zo toch kunt uitbellen terwijl in het verleden dan naar buiten bellen niet meer mogelijk was. Het bespaard geld maar bouwt ook redudancy in. Een bedrijf dat zich vandaag de dag zelf serieus neemt ziet hier de noodzaak van in.

Als je een VoIP Softswitch gaat uitzoeken laat je dan informeren over de uitbreidbaarheid, zowel qua capaciteit, licentie, functionaliteiten, zodat je de software kunt laten meegroeien met jouw bedrijf of wensen. Meer weten of VoIP bezoek dan de link.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten