De term VoIP begint steeds meer gebruikt te worden in normaal taalgebruik. Voice over IP, spraak over internet, zgn. gesprek voeren via internet. Op de markt zijn serieuze pakketten beschikbaar voor de bedrijfstoepassingen maar ook bestaat er VoIP software die recreatief te gebruiken zijn..
Een bekende recreatieve toepassing van VoIP software door gebruikers is bijvoorbeeld het communiceren middels chat. Bekende chatprogramma\'s die eigenlijk VoIP software zijn, zijn MSN, Skype, etc... Zo kon men gratis en snel met elkaar praten. De kwaliteit in het begin was matig maar kwam door het toepassen van nieuwe algoritmes en betere internetverbinding in een stroomversnelling van positieve ontwikkeling. Vele gebruikers gebruiken het veelvuldig zonder dat ze hierbij stil staan dat het hier dan om VoIP gaat.
De software kan voor vele doelen dienen. Je hebt VoIP software die je PC veranderd in een VoIP telefoon, men noemt deze software VoIP Softphones. Je computer heeft een microfoon en geluidsboxen nodig en je kunt deze dan gebruiken als VoIP telefoon. Er zijn ook softphones installaties beschikbaar om deze op je PDA/Smartphone te zetten.
De zakelijke oplossingen zijn wat zwaarder qua eisen maar geven dan ook meer functionaliteit. Een oplossing van een telefooncentrale in software-vorm noemt men ook een IP PBX. Voordeel van het zelf uitkiezen van de benodigde hardware is dat je het qua eisen kunt afstemmen op de VoIP software. Het gecontroleerd laten groeien van de capaciteit met je budget is een belangrijke mogelijkheid. Als je je traditionele centrale wilde upgraden of moderniseren was je verplicht een flinke investering te doen. Met een IP PBX is dit en goedkoper en gemakkelijker te realiseren. Een IP PBX centrale die SIP ondersteund stelt je in staat om vrije keuze te maken m.b.t. provider, merk of model telefoon, gateways enz... wat goed is voor je flexibiliteit en ervoor zorgt dat je niet onnodig kapitaalvernietigd.
Dit zijn zo de belangrijkste groepen VoIP software. Er zijn toepassingen waar er gespecialiseerde software voor bestaat. Centrales van verschillende organisatie\'s of lokatie\'s te laten communiceren. Een eigen Hosted PBX dienst opzetten. Zwaardere implementaties hebben vanzelfsprekend ook snellere servers en stabiele verbindingen nodig. Stabiliteit, betrouwbaarheid en sneller moeten hier hand-in-hand samen gaan. Het installeren hiervan is een specialistische bezigheid.
Om meer te weten te komen over VoIP software en hoe dit het beste te gebruiken is het goed om meer informatie erover te lezen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten