zondag 26 juli 2009

Download IVR stemmen

In de meeste gevallen zal men bij de telefooncentrale de IVR stemmen meeleveren. Wel zie je dat vaak alleen Engels beschikbaar is. Enkele grotere leveranciers doen ook nog moeite om Spaans en Frans mee te leveren. Nederlands staat niet vaak als taal op het lijstje waar je uit kunt kiezen. PBXnSIP en 3CX ondersteunen wel Nederlands als taal. Vanuit praktische kant gekeken vind ik de PBXnSIP nederlandse versie het meeste geschikt ten behoeve van de Nederlandse gebruiker.

In de meeste gevallen kun je op de website van de fabrikant, soms na gratis registratie, wel de IVR stemmen downloaden.

Sowieso vind je op de forums wel links naar, eventueel eigen gemaakte, vertalingen. Sommige leveranciers zijn niet zo ijverig. Dan ben je afhankelijk van de ijverigheid van de distribiteurs die de moeite nemen om zelf een vertaling te maken en beschikbaar te stellen. Mocht je geen Nederlandse bestanden vinden maar wel Duitse zou je deze kunnen nemen als basis om te vertalen naar het Nederlands, bespaard je veel tijd.

Sommige fabrikanten zijn wel gevoelig als je hun een vertaling aanbied inruil voor een licentie. Voordeel is dat je dan een professionele telefooncentrale hebt met een waarde van enkele duizenden euro's die dan ook meteen in het Nederlands beschikbaar is. Je kunt dan meteen van start gaan met je centrale in het Nederlands. De leverancier heeft als voordeel dat hij vanaf dat moment de Nederlandse markt kan gaan bewerken. Maak hier goede afspraken over. Het kost je ongeveer 35-40 uur werk om dit van het Engels naar het Nederlands om te zetten. Je uurvergoeding is dus goed te noemen als je voor deze uren een pakket krijgt wat duizenden euros aan waarde heeft.

Stel dat je telefoniste een goede professionele stem heeft kun je ook haar de IVR laten inspreken. Het klinkt wel ontspannen als de beller een stem hoort als IVR en later dezelfde stem krijgt te horen als men de telefoniste echt eraan krijgt. Een ander voordeel is natuurlijk het financieel aspect. Je kunt ook een professioneel bedrijf hiervoor inhuren. Deze bedrijven vragen tussen de 500-1500 voor dergelijke bestanden in te laten spreken. Nadeel is dat je het niet eenvoudig kunt laten herinspreken of veranderen.

Om meer te lezen over IVR en VoIP , kijk op de link in dit artikel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten