vrijdag 3 juli 2009

Internet en VoIP

Misschien is het kwartje nog niet bij je gevallen waarom VoIP en internet onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. VoIP is namelijk een afkorting. VoIP is een Engels geschreven afkorting. VoIP staat voor Voice over IP. Het venijn zit hem in de staart. Warempel, ook dit is een afkorting. IP staat voor Internet Protocol. Nu zal het wat duidelijker zijn. Als je Voice over IP vrij vertaald zie je diverse vertalingen, spraak over internet. Zelf vind ik internetbellen of bellen via internet beter klinken.

Hoe zit dit dan in elkaar? Als je met VoIP gaat bellen zijn er verschillende scenario\'s te bedenken. Er is verschil qua scenario als je naar een VoIP aansluiting belt of een traditionele telefoonlijn. In de eerste situatie zal het gesprek geheel over internet gaan, van VoIP naar VoIP. In de tweede situatie van VoIP naar een normale telefoonverbinding zal het grootste gedeelte over internet verlopen maar zal het gesprek uiteindelijk internet verlaten. In het laatste traject zal een klein gedeelte ook over het publieke telefoonnet verlopen.

Laten we eerst de situatie VoIP naar VoIP bekijken. Als je IP centrale goed is ingesteld kun je een gesprek starten door het intikken van iemand z\'n SIP accountnummer of e-mailadres. Als je op iemand zijn e-mailadres wilt kunnen bellen en gebeld worden zul je wel een koppeling in de DNS hiervoor moeten aanmaken. Indien je niet weet hoe dit moet kan je netwerkbeheerder dit voor je regelen. Je komt er niet onder uit dat je een domein moet ingeven bij het installeren van een VoIP centrale. Bij het aanmaken van SIP-accounts vragen de meeste centrales ook meteen het e-mailadres. Zodra jij iemand anders belt op VoIP gaat een protocol voor jou kijken of deze wel beschikbaar is. SIP is het protocol dat dit allemaal regelt. SIP is de afkorting voor Session Initiation Protocol. SIP is een protocol dat zijn oorsprong heeft van HTTP, een welbekende onder de protocollen van internet. Je ziet ook dezelfde foutmeldingen en bevestigingen terugkomen in de logfiles. Als je iemand belt krijgt deze een INVITE commando. Als de andere partij dit accepteert zal er een 200 OK terugkomen via SIP. Mensen die al wat langer met internet bezig zijn herkennen het HTTP 200 OK hier onmiddelijk in. Dan stuurt jouw SIP weer een ACK, dit is een bevestiging. (ACK van Acknowledge, bevestig)

SIP heeft echter wel een uitdaging die voor vele systeembeheerders een doorn in het oog is. Het probleem met SIP is namelijk dat firewalls en routers soms problemen geven met NAT en het juist toewijzen van poorten. Door het invoeren van een Session Border Controller of STUN probeert men dit probleem voor te zijn. Uit ervaring vind ik STUN geen goede oplossing. STUN is ingewikkeld te analyseren, soms zelfs een onbegonnen zaak.

De 2de situatie begint op dezelfde manier. Omdat SIP zal herkennen dat het om een niet VoIP aansluiting gaat zal deze het gesprek proberen te routeren via een provider. Als het internetverkeer jouw centrale of die van de ITSP verlaat om verder te communiceren met de carrier die verbinding gaat maken met de telefoon, ben je de mogelijkheid kwijt om deze te volgen omdat dit dan via de provider loopt. Het gebeurd wel eens in de praktijk dat een telefoon blijft rinkelen maar aan de andere kant rinkelt niets. Hierdoor krijg je verwarring. Meeste IP PBXen hebben hiervoor een timeout of een lusbescherming ingebouwd wat handig is anders blijven gebruikers eindeloos wachten terwijl in feite niets gebeurd.

Je mag wel de conclusie trekken dat VoIP niet voor niets een verwijzing heeft naar het Internet Protocol. Wil je meer hierover weten lees dan meer over SIP en RDP. Dat gaat wat dieper erop in.

Wil je meer weten over VoIP en Internet, kijk dan op Adinets.com!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten