zaterdag 11 juli 2009

Hier een aantal tips waar je bij een VoIP setup rekening mee kunt houden

Welke verrassingen zul je tegenkomen bij een goede implementatie van een VoIP systeem?

Je moet van te voren een aantal dingen regelen. Ik ga je hier de meest belangrijke zaken opsommen.

Allereerst moet je weten met hoeveel mensen je tegelijkertijd gaat bellen. Even belangrijk is het aantal gesprekken die binnenkomen op hetzelfde moment. Ik hoor je jezelf afvragen waarom dit zo belangrijk zou kunnen zijn? Als je deze feiten niet weet is het namelijk onmogelijk om een berekening of zelfs een schatting te maken van de minimale capaciteit die nodig is om telefoongesprekken zonder onderbreking te kunnen voeren. De meest cruciale factor van een juiste VoIP setup is de beschikbare uploadsnelheid van je internetverbinding. Als je provider een symmetrische verbinding kan aanbieden kun je in veel gevallen deze het beste nemen. Waarbij de uploadsnelheid gelijk is aan de downloadsnelheid. Eigenlijk zijn alleen de professionele internetaansluitingen symmetrisch. Als je niet de mogelijkheid hebt om een symmetrische internetaansluiting te huren of dat het te duur is zul je moeten kijken wat het alternatief is met voldoende uploadsnelheid.

Je moet gaan kiezen hoe de gebruikers gaan bellen of gebeld gaan worden. Er is een verschil door bijvoorbeeld op elke werkplek een VoIP telefoon te zetten, met als bekende merken Snom en Aastra. Je kunt ook op elke computer een softphone installeren. Dit verandert je budget enorm maar bekijk wel de mogelijkheden goed.

Als je een keuze moet maken voor een IP PBX, een VoIP telefooncentrale, moet je vooral kiezen op de functionaliteiten die jij nodig hebt met de mogelijkheid tot doorgroei.

Wil je voicemail aanbieden, wil je afdelingen kunnen maken, moet een binnenkomende gesprek worden opgezocht in een database en getoond worden op het scherm van de medewerker, doorschakelingen, voice-response, hunt groepen, agent groepen en ga zo maar door.

Vraag aan je systeembeheerder of je een extra server nodig hebt of de huidige genoeg capaciteit heeft om deze taak erbij te doen.

Laat dit niet je neefje of buurman doen. Of ze moeten al een, bewezen in eerdere implementaties, ervaren VoIP expert zijn. Je hebt een professional nodig die thuis is in VoIP. VoIP is te complex om deze factoren te negeren. Een verkeerde VoIP setup zal bij het niet goed werken van een factor zoals hierboven genoemd in elkaar zakken en een grote teleurstelling teweeg brengen.


Wil je meer weten over de mogelijkheden van VoIP en het VoIP setup tips proces? Kijk op het artikel via de link.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten