zondag 12 juli 2009

Kwaliteit VoIP

Men vraagt mij wel eens of het terecht is als men kwaliteit verwacht bij VoIP. Normaal gezien zal de overstap naar VoIP de kwaliteit verhogen in vergelijking tot het bellen via PSTN.

Gesprekken via VoIP zijn helemaal digitaal, ervan uitgaande dat diegene die je belt ook digitaal is aangesloten, waardoor je gesprek zuiver zal zijn. Wat voor vele mensen vreemd zal zijn is dat tijdens het gesprek de tussenpozen geluidsloos zijn. Sommige mensen ervaren dit als vervelend omdat men dan de conclusie trekt dat de verbinding is weggevallen. Daarom hebben de meeste telefooncentrales een ruis-bestand meegeleverd die de centrale afspeelt tijdens zo\'n pauze. Hoezo geen kwaliteitsverbetering met VoIP? Een leuk feitje om te weten is dat dit ruisbestand meestal gewoon een MP3 bestand is met ruis erin.Een analoge telefoon kan ongeveer 20% van ons gehoorbereik overbrengen, rond de 3000 Hz. Diverse codecs ondersteunen wel tot 44100 Hz bij VoIP. Dat bereik is gelijk aan de CD. De geluidskwaliteit is dus goed te noemen. Je telefoontoestel moet wel van goede makelij zijn om dit te kunnen benutten. Klanten die klagen over kwaliteit bij VoIP zeggen dit meestal omdat ze de verkeerde conclusie trekken.

Het gevoel van kwaliteit kan veranderen als er vaak onderbrekingen zijn die storend werken op gesprekken. Als gebruikers klagen over gesprekken die onderbroken worden moet je de oorzaak meestal zoeken in een te langzame internetverbinding, verkeerde instelling in de telefooncentrale of toestel of een te trage server.

Je kunt je dan ook afvragen of de ervaringen die gebruikers hebben met VoIP, vooral de negatieve ervaringen, wel op de juiste feiten zijn veroordeeld. Het kan dus zijn dat men een goede VoIP provider heeft maar de internetverbinding zo traag is dat men geen fatsoenlijk gesprek kan houden. Mocht je een internetverbinding hebben die snel genoeg is kan een negatieve factor bijvoorbeeld een te traag werkende server zijn.

Ook al heb je genoeg beschikbare bandbreedte op je internetverbinding, een snelle processor in je server, je kunt toch vertragingsproblemen verwachten als je consultant een verkeerde codec heeft gekozen waardoor rare dingen gebeuren. Je ziet dat er veel externe factoren zijn die het gebruiksplezier kunnen verpesten. Een goede VoIP consultant zal tijdens de implementatie deze factoren goed onder controle willen hebben en zijn klant correct informeren ook al betekent dit dat hij slecht nieuws moet brengen. Zo voorkomt hij voor zichzelf en de klant in de toekomst nare ervaringen.

Vaak kom je toch tegen dat men vasthoud aan een slechte router met alle gevolgen vandien. Vaak zie je bij deze routers dat je geen QoS (Quality of Service) kunt gebruiken en daardoor geen juiste balans kunt krijgen. Met als vervelende eigenschap dat als een gebruiker iets begon te doen op internet de uploadsnelheid de rest van de bandbreedte opslokte en zo de VoIP gesprekken onderbroken werden. Het is dus van belang dat de VoIP consultant zijn checklist aanpast en ook de router goed doorlicht. De router is natuurlijk essentieel in dit traject. Een nieuwe router was de enige oplossing.

Kwaliteit en VoIP zijn dan wel niet synoniemen, maar je mag wel goede kwaliteit verwachten van een VoIP gesprek. Voor meer info over de beste manier om dit te bereiken, kijk op Adinets.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten