Om te kunnen bellen met VoIP heb je een SIP trunk nodig. Je zult dan een abonnement moeten afsluiten bij een ITSP, een Internet Telephony Service Provider, soms ook wel een SIP account of genoemd.
Als je de gegevens hebt gekregen van je SIP Trunk kun je deze instellen in je VoIP telefoontoestel of centrale waarna je meteen naar buiten kunt bellen. Daardoor zul je kosten gaan besparen op je uitgaande telefoonverkeer.
Als je ook een telefoonnummer aan je SIP trunk gekoppeld wilt hebben zul je dit moeten aanvragen via je ITSP. Meestal staat hier wel een maandelijkse vergoeding voor. Vaak zul je verrast zijn hoe laag deze kosten zijn in vergelijking met de abonnementskosten die je gewend bent van telefoonbedrijven. Had je vroeger 1 lijn bij analoog, 2 kanalen bij ISDN en 30 kanalen bij ISDN30 heb je deze beperking niet bij VoIP (mits je IP PBX dit ondersteund). Je kunt je voorstellen dat je enorm kunt besparen op de abonnementskosten als je die beperking niet hebt. Verstandig is wel om goed te investeren in je internetaansluiting maar bied je meer voordelen en flexibiliteit.
Let vooral op de verschillende diensten die de diverse VoIP aanbieders aanbieden. Heb je deze nodig of kun je dit zelf in je centrale regelen? Je moet kijken of de service of helpdesk voldoet aan de wensen en verwachtingen van je gebruikers.
Kies alle mogelijkheden die je van plan bent te gaan implementeren, kijk wel of ze ook als functionaliteit bij de aanbieder staan. CallerID, 0800- en 0900-nummers, faxen, enz.
Sommige VoIP aanbieders hebben een beperking op hun trunks, bijvoorbeeld 4 gelijktijdige gesprekken uitgaand of binnenkomend. Dit is opzich vreemd. De kracht zou juist moeten zijn dat hier geen beperking opzit. Zoek dit goed uit.
Kijk na welke codecs de aanbieder ondersteund om zo een goede keuze te kunnen maken. Spraak kan worden gecomprimeerd door het kiezen van bepaalde codecs. Deze worden aangegeven door G.7xx. Er is een verschil in prijsverhouding tot kwaliteit en comprimeer mogelijkheden. De duurdere codecs bieden vaak een betere kwaliteit en een hogere compressie zodat je meer gesprekken aankunt zonder een hogere verbinding nodig te hebben. Lees na in de specificaties of de IP centrale en SIP telefoons dit wel aankan. Het omzetten tussen verschillende codecs kan een flinke belasting zijn op de server waar je centrale opdraait. Als deze het gemakkelijk aankan qua rekencapaciteit heb je niets te vrezen maar het moet niet zo zijn dat de processor overbelast word door het berekenen van de omvorming van de ene codec naar de andere. Vraagt dit anders na bij jouw eigen VoIP consultant die je goed advies kan geven. Op internet vind je natuurlijk ook genoeg materiaal om hierover te lezen mocht je het zelf willen uitzoeken. Misschien schrijf ik hier ook nog eens een artikel over.
Een laatste tip die ik wil geven die misschien wel de belangrijkste is, is dat je moet nakijken hoelang je vast zit aan die VoIP aanbieder contractueel. Kijk de voorwaarden na of je gemakkelijk af kunt van het contract en dan gemakkelijk kunt overstappen naar een andere VoIP aanbieder. Het is immers altijd verstandig om voorwaarden door te lezen alvorens een contract te tekenen.
Wil je meer weten over VoIP en de verschillende VoIP aanbieders, kijk op Adinets!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten